درحال بارگذاری...

علل سیاه شدن مغز گردو

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

علل سیاه شدن مغز گردو


علل سیاه شدن مغز گردو

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


🌺معضل بزرگی که کیفیت گردو را تهدید می‌کند و باعث صدمه و خسارت به آن می‌گردد، مسئله سوختگی یا سیاه شدن مغز گردو می‌باشد. عوامل سوختگی یا سیه شدن به شرح زیر است:

🌺بیماری بلایت گردو

🌺کرم مغز خوار گردو

🌺عوامل ژنتیکی و نوع رقم انتخابی

🌺عوامل محیطی (تاثیر دما، آب و هوا، رطوبت و نور)

🌺تغذیه و کود‌دهی

🌺زمان برداشت و روش برداشت

🌺نحوه خشک کردن

🌺آبیاری

🌺بیماری بلایت گردو: عامل بیماری بلایت گردو باکتری، زانتوموناس می‌باشد. علائم بیماری روی برگ، شاخه و جوانه‌ها ظاهر می گردند. بیماری با ظهور لکه‌های کوچک روی برگ آشکار می‌شود که این لکه ها بتدریج توسعه می‌یابند و پس از منتهی شدن به رگبرگ ها زاویه‌دار و رنگ آنها سیاه می گردد. موقعی که میوه به اندازه نخود است علائم آلودگی روی آن به صورت لکه سیاهی در گلگاه دیده می شود که بتدریج توسعه می‌یابد و فرورفتگی پیدا کرده، شکاف بر می دارد. درصورت مساعد بودن شرایط جوی، لکه روی میوه توسعه یافته تمام پوست میوه را فرا می گیرد و سپس به مغز گردو نفوذ می کند. عمده‌ترین روش های کنترل بیماری، شامل روش‌های زراعی استفاده از ارقام مقاوم، کنترل شیمیایی و مدیریت تلفیقی است.

🍃 کنترل زراعی استفاده از نهال‌های سالم برای کاشت رعایت فاصله کاشت در نهالستان استفاده از ارقام دیر گل مانند فرانکفورت و هارتلی برای فرار از بیماری هرس شاخه آلوده به منظور حذف آلودگی و نیز افزایش جریان هوا در شاخه ها مدیریت آبدهی نهالستان‌ها و باغات، اجتناب از آبیاری بارانی و بخصوص در ز مان گلدهی(اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت) توجه کافی به تغذیه گردو

🍃کنترل شیمیایی استفاده از سموم مسی و آنتی بیوتیک ها است. در مواقعی که خطر بروز بیماری بالاست دو بار سم پاشی با سموم مسی مانند مخلوط بوردو و یا اکسی کلرور مس، یکی در اوائل دوره رویشی و دیگری در پایان این دوره توصیه شده است

🌺کرم گردو: کرم گردو پروانه‌ای است که لارو آن به اغلب میوه های دانه دار بطور اعم و مخصوصا به گردو حمله می کند و خسارت آن گاهش تا 30 درصد محصول را نابود می سازد. پروانه این حشره در اواخر اردیبهشت و اواخر خرداد ظاهر می شود. ابتدا از محل گلگاه وارد میوه‌های در حال رشد شده و باعث ریزش انها می‌شود. لارو نسل دوم در حدود مرداد ماه به رغم خشبی شدن پوست گردو از ناحیه دم میوه وارد می‌شود و با تغذیه از مغز گردو در گردو تکامل می یابد و مغز گردو را از بین می برد.

♻️روش های مبارزه شامل:

🍃مکانیکی

🌺از بین بردن پناهگاه زمستانه آفت

🌺بستن نوار‌های مقوا چین‌دار و یا گونی به دور تنه درخت، لارو‌ها برای زمستان گذرانی به داخل سوراخ‌های مقوا می روند، در اواخر زمستان مقواهای مذکور که حاوی لارو‌های زمستان گذران هستند باز کرده و باید منهدم شود.

🍃استفاده از تله فرمونی کنترل شیمیایی

🌺باید مصادف با خروج لارو‌های سن یک از پوسته تخم و قبل از ورود آنها به داخل میوه باشد. برای مبارزه با این آفت می توان از سموم حشره کش استفاده نمود.

🌺عوامل ژنتیکی و نوع رقم انتخابی: معمولا در ارقام زودرس چون فرایند رسیدن کامیوه با هوای گرم اواسط تابستان همزمان است. مغزها تیره‌تر شده و از کیفیت آنها کاسته می‌شود پس با شناسایی ارقام دیررس و مرغوب و پرورش این ارقام می‌توان از مسئله تیرگی مغز گردو تا حدودی جلوگیری نمود.

🌺عوامل محیطی: تابستان‌های گرم و درجه حرارت‌های بالا 38 درجه سانتیگراد در طی دوره سفت شدن مغز باعث تیره شدن آن می گردد. برای دستیابی به گردوهای با مغز پر و میزان چربی بالا، درجه حرارت‌های 27 تا 33 درجه سانتیگراد در طول چنذین هفته قبل از برداشت ضروری می‌باشد.

🌺تغذیه و کوددهی: تغذیه با عناصر میکرو به ویژه سولفات روی و آهن در افزایش کیفیت مغز گردو موثر می‌باشد.

تماس جهت مشاوره ۰۹۰۲۰۳۹۹۰۳۱


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


درخت گردو گردو آفت مغز گردو کشاورزی سیرنگ

این مطالب را هم بخوانید!

سرمازدگی درختان

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

بهترین زمان هرس درختان پسته

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

روشهای_جلوگیری_از_سرمازدگی_درخ...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116